Aspektus-vita a merénylet századik évfordulóján, 2014. június 28-án

Aspektus-vita a merénylet századik évfordulóján, 2014. június 28-án

Száz év tükrében az erőszak 1914-2014 címmel nemzetközi vitadélutánt tartottak a szarajevói merénylet századik évfordulóján Budapesten az ELTE BTK tanácstermében.
Fotók: Balázsy Károly

Száz év tükrében az erőszak 1914 – 2014

Néhány órával azt követően, hogy száz esztendeje Szarajevóban eldördült Gavrilo Princip fegyvere, Budapesten az ELTE BTK tanácstermében az Aspektus nemzetközi konferenciája nemcsak arról szólt, hogy a gyilkos fegyver két ember életét kioltotta, hanem hogy ez egész Európában lavinaszerűen elindított egy olyan eseménysorozatot, amely megváltoztatta a kontinens arculatát. A rendkívüli kegyetlenségű harc politikai, gazdasági, szellemi, társadalmi változást hozott és mind a mai napig érezteti hatását, főleg nálunk, Közép-Európában. A meghívott előadók a szarajevói merényletből kiindulva kísérelték megvilágítani a huszadik század példátlan erőszakhullámának okait.

Az Aspektus e rendezvénye nem csupán egy volt az első világháborúról szóló, az évforduló miatt amúgy elszaporodó sok rendezvény közül, hanem egyúttal a május végén elindított, középiskolásoknak és egyetemistáknak szóló klippályázat „csúcsrendezvénye”. Az Aspektus-vitaesteken megszokhattuk, hogy a magyar társadalmat foglalkoztató kérdéseket járják körül. Ilyen volt a Trianonról, az igazságtételről, a szoborháborúról vagy éppen a Horthyról folytatott diskurzus is. A szervezők most az első világháború kapcsán biztatják a fiatalokat véleményformálásra oly módon, hogy mai szokásaikhoz, életformájuk sajátosságaihoz, kifejezésmódjukhoz alkalmazkodva próbálják őket 4-5 perces történelmi ismeretterjesztő klipek készítésére rávenni. A meghirdetett pályázat célja ugyanis az, hogy személyes viszonyulásukon keresztül közelítsék meg a világégést vagy az erőszakot mint témát és azt tegyék közkinccsé is. Az Aspektus ezért összefogott a nyíregyházi Kulturális Életért Közhasznú Egyesülettel és a Rákóczi Szövetséggel, hogy a fiatalok számára szakmai szempontokat érvényesítve adjon lehetőséget személyes, sajátos viszonyulásuk kifejezésére.

Az Aspektus témafelelőse, Gecse Géza utalt az előző napi (június 27-e este hat órai) rendezvényre, amelyen Budapesten és Kolozsváron egyetemi oktatók és középiskolai tanárok, valamint diákok tanakodtak arról: volt-e közvetlen kapcsolat Trianon és az első világháború számunkra gyászos befejezése között. Ami magát a trónörökös elleni merényletet illeti: szinte evidensnek számít szakmai körökben, hogy fatális véletlenek sorozata vezetett a sikeréhez, amelyet egy félig dilettáns csapat hajtott vére. Hogy ez sikerült, és a merénylő, Gavrilo Princip „ha nem is ágyban párnák közt, de mégis börtönben halt meg”, mert még nem volt nagykorú, vagyis húsz éves a merénylet elkövetésekor, az „árulkodik a Monarchia liberalizmusáról”. Ezt a terrorcselekményt, amióta 2001-ben a New York-i kereskedelmi központot porig rombolták, az Amerikai Egyesült Államokban is másként szemlélik. Megtudható-e, illetve megtudtunk-e bármi újat a szarajevói merénylettel kapcsolatban? – szólt a kérdés.

Gerő András, az ELTE BTK Gazdaság- és Társadalomtörténeti Tanszékének vezetője szerint semmi új nem derült ki a merénylettel kapcsolatban az esemény és a per óta, „csak az értelmezések változtak”.  Szerinte magyar szempontból egy bizonyos „érzelmi ambivalencia” figyelhető meg. Míg a szerbek nemzeti hősként tekintenek Principre, aki a jugoszláv időkben jugoszláv hős volt – egyébként ő magáról is ezt állította –, addig a magyarok kezdettől merénylőnek tartották, ami máig nem módosult. A merénylethez való hozzáállásunk azonban azért ambivalens, mert Ferenc Ferdinánd trónörökös soha nem számított a magyarok kedvencének. Ő volt az, aki törekedett a dualizmus felszámolására, a magyar országterület egységének megbontására. Sokkal inkább szláv orientáció jellemezte, ami ellentétes volt a magyar érdekekkel. A merénylet hallatán – egy osztrák regényíró, Joseph Roth szerint – voltak magyar tisztek, akik pezsgőt bontottak. Tulajdonképpen paradoxon, hogy a Monarchia szlávjainak barátját a szláv nacionalizmus jegyében ölték meg.

Ennek ellenére végül nemcsak a magyarok, hanem Európa összes nemzete kitörő lelkesedéssel fogadta a háborút, „egész Európa szinte egyszerre őrült meg”, pedig sokan akkor sem tudták megmondani, hogy miért szeretnének háborút. És ma is sokan találgatják. „Európa berúgott és az alkoholt a nacionalizmus jelentette”. Magyar szempontból sem lehet megérteni, hogy mit akartak pontosan. „Szerbia megrendszabályozása” ugyanis kevés egy európai háborúhoz. Sebastian Haffnert idézve Gerő András arra hívta fel a figyelmet, hogy a németek sem tudták megmondani, mi is a hadicéljuk. Mindenki lelkes és kábult lett, de senkinek sem jutott eszébe, hogy a merényletből nagy háború kerekedik. Azt pedig különösen nem gondolták, hogy négy évig fog tartani és több millió halott marad a csatatereken.

Gecse utalt rá, hogy még Henry Kissinger is említi diplomáciatörténeti művében Durnovo 1914-es memorandumát, amelyben a cár egykori belügyminisztere arra hívja fel a figyelmet: egy háborúban Oroszország győzelme esetén is rosszabbul járnak, mintha bele sem kezdenének, mivel a nyugat-lengyelországi és galíciai területeket magához csatolva Szentpétervár a lengyel és az ukrán szeparatizmust erősítené meg, vagyis Oroszország jövőbeni potenciális dezintegrációjának a lehetőségét növelné.

 
Az észt meghívott, Vahur Luhtsalu politológus, az Észt Köztársaság volt törökországi diplomatája ismertette, hogy a merénylettel az észt történészek alig foglalkoznak. A háborúba az észtek „kis népként keveredtek bele”. Elmondta, hogy a közel egymilliós észt népességből százezer főt soroztak a hadseregbe, aminek nem kis szerepe volt az észt nacionalizmus és az önállóságra törekvés megerősödésében, pedig a háború előtt még legfeljebb csupán a birodalmon belüli autonómia volt a cél, az önállóságra nemigen gondoltak. Oroszországnak kulcsszerepe volt az észt függetlenség megvalósulásában, hiszen „a birodalom meggyengülésének köszönhető az önállóság”. Gecse kérdésére, hogy az észtek ünneplik-e az első világháború lezárását, nemleges választ adott. Jó, hogy Észtország önállóvá tudott válni, hogy „egy olyan folyamat alakult ki, amely a háború következményeként ezt lehetővé tette”.

Nehéz kérdésnek nevezte a finn meghívott, Heino Nyyssönen történész, a Tamperei Egyetem Nemzetközi Kapcsolatok Tanszékének tanára Gecse azon felvetését, hogy „jól jött-e” a finneknek a háború. Szerinte azért nem lehet erre egyértelmű igennel válaszolni, mert „nagy volt az ára”. Azt is taglalta, hogy a világháború oroszok számára szerencsétlen befejezésén túl a finnországi forradalomnak és a polgárháborúnak – amikor fehérek és vörösök folytattak egymás ellen kíméletlen testvérháborút Finnországban – legalább akkora része volt a függetlenség kivívásában. „Északi szemmel nézve” ő sem tartja a szarajevói merényletet fontosnak. Európában volt példa hasonlóra korábban is és sokszor került sor ilyen esetekben háborúra. Szerinte „a német-francia viszony volt sorsdöntő jelentőségű”.

Simon Attila, a révkomáromi Selye János Egyetem tanszékvezető tanára és a Fórum Kisebbségkutató Intézet Történeti Kutatások Részlegének igazgatója szerint a szlovákoknak „nincs viszonyuk” Gavrilo Principhez. Az első világháború egyébként nem igen jelenik meg a történészi diskurzusban, amire a közoktatás is hasonlóképpen reagál. „A háború a szlovákok számára nem 1914-gyel, hanem 1918-al kezdődik, amikor létrehozták az első Csehszlovák Köztársaságot.” Szerinte a hasonló történelmi folyamatokban „meg kell találni a megfelelő érintkezési pontokat” vagy legalább a saját hőseiket. Márpedig nincs egy szlovák sem, aki az első világháborúban kiemelkedő szerepet töltött volna be, nincs magas rangú katona vagy hadvezér sem. Szerinte „a szlovákok csak 1917-ben vették észre, hogy új lehetőség nyílt a szlovák kérdés rendezésére”, de ezt eredetileg cári birodalmi keretek között képzelték el. A háborúban „jó lehetőségek teremtődtek”, amire először az emigráció figyelt fel. A szlovák emigráció tagjai közül a francia hadsereg pilótájának, Milan Rastislav Štefániknak lett kiemelkedő szerepe, amikor megkapta a csehszlovák légió megszervezésének a feladatát. A cél az volt, hogy az antant ismerje el őket szövetségesként. Egy mondatban összegezve: „A szlovákok számára az első világháború lehetőséget jelentett az egyik országból való kilépésre és a belépésre egy másik országba.”

Tóth Andrej történész, az Opavai Sziléziai Egyetem és a Prágai Közgazdaságtudományi Egyetem tanára cseh szempontból szintén az 1918-as évet emelte ki. Masaryk is csak 1915-ben emigrált, akit ráadásul Bécs nem is tartott veszélyesnek. „A hazai politikai elit aktivista, vagyis Béccsel egyűttműködő volt, ráadásul rendkívül jelentős erőt képviseltek, hiszen a bécsi birodalmi gyűlés tagjainak ötöde cseh volt”. Egészen 1918 nyaráig csak a Monarchia keretei közötti szövetségi államról beszéltek. A cseh intellektuális elit különösebben nem támogatta az önálló „csehszlovák államot”, ami Benesék számára gondot jelentett. Nem kis mértékben járult végül a sikeréhez, hogy „az osztrákok voltak az elsők, akik kiléptek a Monarchiából”. A cseh nemzetről – történelmi hagyományainak köszönhetően – sok mindent el lehet mondani, de hogy militarista lenne, azt nem. Maga Masaryk csak 1914 után kezd el elmélkedni a háborúról, vagyis azt követően, hogy az kitört. Nála a háború ekkor kap egyfajta olyan „legitim jelleget”, amellyel a nemzeti célokat is akár el lehet érni. A csehek ugyanakkor mégsem „háborúval, hanem diplomáciai erőfeszítéseikkel harcolták ki az önállóságot”.

Ottmar Trasca, a Román Tudományos Akadémia George Barit Történeti Intézetének főmunkatársa megjegyezte, hogy a román történészek a merényletet ugyan rögzítették, de különösebb jelentőséget soha sem tulajdonítottak neki. Beszélt a románok 1914-es semleges álláspontjáról, uralkodójuk, a német származású I. Károly király meggyőződéséről, aki sürgette, hogy lépjenek be a háborúba, míg a liberálisok kiváráson alapuló politikát folytattak. Trasca elmondta: a román történészek Románia 1916-os hadba lépésével foglalkoztak kimerítően, ami eleinte „diadalmas történetírás” volt, de „az utóbbi időben megjelentek kritikus észrevételek”, amelyek arról szólnak, hogy „a románok inkább szívvel, mint ésszel léptek be a háborúba”, főleg, ami a közvetlen következményeket illeti.

Hunyadi Attila, a Kolozsvári Magyar Történeti Intézet tanára hangsúlyozta, hogy „az első világháború története elválaszthatatlan a nemzetiségi kérdéstől”. Szerinte Tisza István tudatában volt a hármas szövetség ingatag voltának. A történelem őt igazolta, hisz mind Olaszország, mind Románia nemhogy a központi hatalmak oldalán lépett volna be a háborúba, hanem éppen hogy ellenük! Tisza a háborús célkitűzések bizonytalansága miatt is kezdetben határozottan háborúellenes álláspontot fogalmazott meg. Új nemzetiségi területek bekebelezését kifejezetten ellenezte. Hunyadi a monarchiabeli románság követeléseit a mai romániai magyar kisebbség követeléseivel összehasonlítva állapította meg, hogy azok alig térnek el egymástól. Beszélt a háború utáni békékben megjelenő kisebbségi jogokról, melyek sajnos javarészt holt betűk maradtak annak ellenére, hogy valamennyi érintett ratifikálta azokat. Érdekességként jegyezte meg, hogy a kisebbségi jogokat a béketárgyaláson nem a magyar lobbi harcolta ki, hanem zsidó szervezetek, okulva a korábbi negatív román gyakorlatból.

Gerő András szerint figyelembe kell venni, hogy Oroszország éppúgy vesztese a háborúnak, mint Németország vagy a Monarchia, a finneknek és a baltiaknak pedig azt, hogy „orosz vereség nélkül nem lett volna balti és finn függetlenség”. Felmerül a nemzeti történetírásnak a problémája is, mert ha ebből a kontextusból nézik, akkor a finn és balti történetírásban fel kell értékelődnie az első világháborúnak.

Nyyssönen szerint az orosz gyengeség kétségtelenül sokat jelentett, mert még Kerenszkijék sem akarták a finnek függetlenségét.

Gecse az 1917-es ukrán eseményeket szemléltetve mutatta be a helyzet bonyolultságát, némiképp párhuzamot vonva a jelenkori ukrajnai eseményekkel. Kifejtette, hogy a Monarchia is fellélegzett az orosz vereség miatt, mivel a háború kezdetén egyedül csak Oroszország képviselt olyan álláspontot, hogy az Osztrák-Magyar Monarchiát fel kell osztani, a többi nagyhatalomnak nem voltak ilyen tervei.

Gerő nem értette, hogy a cseheknél miért van a köztudatban, hogy ők nem egy militarista nép, mivel ők ugyanúgy harcoltak és helytálltak, mint mások. Szerinte a nem militarista cseh nemzet koncepciója nagyban köszönhető Jaroslav Hašek regényének, mivel a Švejkben az író úgy ábrázolja a dualista állam hadseregét, ahol mindenki idióta és Švejk abban tűnik ki, hogy ő a legidiótább. Ami azért nem igaz, mert „a Monarchia hadserege a háború utolsó napjáig helyt állt”. Gerő András úgy látja, hogy a közép-európai nemzeteknél kiválóan működik a „visszamenőleges önfelmentés”. Sokan közülünk úgy tesznek, mintha nem járultak volna hozzá a háborúhoz, pedig a csehek jelentős hadiipari teljesítménnyel rendelkeztek. Ugyanúgy kiszolgálták a Monarchiát és hozzájárultak a fenntartásához, mint a többi nép. Szerinte a közép-európai nemzetek nem beszélnek arról, hogy mi volt a felelősségük e háborúban.

Tóth Andrej szerint Masaryk idézte elő és formálta ezt a Gerő András által leírt cseh gondolkodásmódot. Masaryk „találta ki”, hogy az első világháború „a demokrácia háborúja”, amelyben a védekező háború a jó háború és a világháború egyébként is a jó és a rossz háborúja, ennél fogva ez a vélekedés lett az uralkodó. A cseh ipar nagy többsége pedig Tóth Andrej szerint „német kezekben” volt, hiszen a Szudétavidék német volt.

Simon Attila szerint a švejki kép valamelyest igaz, mivel az a cseh kisember elfogadó magatartásából származik. A cseh egyébként sem rebellis nemzet. Beszélt arról is, hogy a szlovák katonák – a közvélekedéssel ellentétben – nagyon szépen helytálltak az első világháborús harcokban. 1915 folyamán a későbbi Josef Tiso – Tiso Józsefként, mint katonalelkész még magyar nacionalista szemszögű harcra buzdító cikkeket írt a Nyitra Megyei Szemlébe. A háború folyamán változott csak meg a szlovákság viszonya a magyarsághoz, mint ahogy a magyar politika hozzáállása is hozzájuk.

Gerő szerint Tisza István ugyan tartott a románok betörésétől, ám – ennek ellenére – nem állt ki mindvégig következetesen a hadüzenet ellen. Amint értesült arról, hogy a németek kiállnak a Monarchia mellett, beleegyezett. Gerő András szerint az erdélyi kérdésben nekünk magyaroknak is felelősségünk van, ugyanis „a románok aligha folytattak volna olyan elnyomó politikát a két világháború között, ha ezt előtte velük a magyarok nem teszik meg”. Hunyadi Attila erre megjegyezte, hogy távol áll tőle, hogy felmentse az erdélyi magyar történelmi elitet, de nem lát összefüggést a román politika és a korábbi erdélyi magyar politika között.

Ottmar Trasca szerint a románok 1918-ig megbízható katonái voltak a Monarchiának. A román katonai vezetést igen meglepte, hogy 1916-ban még a román többségű erdélyi területeken sem fogadták őket kitörő lelkesedéssel. Az erdélyi szászok pedig – bár szinte azonnal elismerték a román fennhatóságot 1918-ban – mégis mindvégig bizonyos szkepszissel viseltettek a bukaresti hatalom iránt.

Gecse szerint a második világháború elhomályosítja az elsőt, mivel még annál is nagyobb áldozatokat követelt és azért sem foglalkozunk vele annyit, mert már meghaltak, akik átélték azt. Pedig igen tanulságos érzékeltetni a pusztítás hatékonyságát például a Bruszilov-offenzívával, amely bő három hónap alatt, 1916 nyarán legalább kétszer annyi ember halálát okozta, mint az auschwitzi halálgyár – egész második világháborús működése alatt.

 Gerő szerint nem ez az oka, hanem az, hogy míg a többi közép-európai nemzetnél az államalapítás vagy a kiindulási pont az első világháborút követő béke, nálunk az origó Trianon. Szerinte „nem csak emlékezetkultúránk, hanem amnézia-kultúránk is van”.  Nálunk nem vesszük tudomásul, hogy a történelmi Magyarország például azért létezett, mert volt egy kiegyezés a Habsburgokkal 1867-ben, szükségszerű volt, hogy amint megszűnt a Monarchia, meg kellett szűnnie a történelmi Magyarországnak is! Arra szeretünk emlékezni, ami dicsőséges, vagy ami fáj, és az első világháború egyik kategóriába sem sorolható be.

Vahur Luhtsalu a tájékozatlanság és a háborús propaganda problémáját említette. Szerinte „Hašek regénye egészséges szemléletet képvisel ezzel a szörnyűséggel szemben”, amikor kineveti a háborús propagandát. Azért szükséges tájékozódnunk, hogy tanuljunk a múltból és jó döntéseket tudjunk hozni.

Nyyssönen azt tartja jelentős problémának, hogy az európai köztudatban főként a nyugati fronttal foglalkoznak, miközben az annál sokkal jelentősebb és nagyobb német és osztrák-magyar, illetve orosz erőket lekötő keleti frontról szinte szó sem esik.

 Gecse Géza a hozzászólások előtt elmondta, hogy e vitadélutánnal is próbálnak hozzájárulni a klip-vetélkedő sikeréhez. Más módon továbbra is igyekeznek a pályázók munkájához megfelelő szakmai segítséget nyújtani, mind a www.aspektus.eu oldalon, mind pedig az Aspektus Facebook-oldalán. Az Aspektus-oldalt tovább egyszerűsítve egy plakátot is megjelentetnek a klip-vetélkedő egyszerűsített feltételeiről, amint az Első Világháborús Centenáriumi Emlékbizottságtól a Kulturális Életért Közhasznú Egyesület megkapja az egy hónapos határidő-módosítási kérelmet. Terveik szerint tehát október 20-i határidővel várják a kisfilmeket vagy a klipeket. A felhívást, mint ahogyan azt az indító tájékoztatóról szóló összefoglalóval is megtették, lefordítják angolra is, és a pályaműveket – (a magyar mellett) angol nyelven is elfogadják.  A téma szándékosan tág: „Száz év tükrében az erőszak 1914–2014”. Ennek során a magyarországiak és a külhoni magyarok mellett főként cseh, lengyel, szlovák, román, ukrán és szerb alkotások mellett számítanak finn és észt klipekre vagy kisfilmekre is. Bővebb információ tehát a www.aspektus.eu oldalon, valamint az Aspektus csoport Facebook-oldalán található. Hajrá!

K. Orosz István

Next Post

Violence in the reflection of one hundred years: 1914-2014

pén júl 25 , 2014
WWI and Trianon – our film was shown on the 27th of June 2014 at ELTE University in Budapest! Andrej Tóth from Czech Republic, Attila Hunyadi from Romania and Vahur Luhtsalu, from Estonia at the presentation of the film on the 27th of June 2014 in Budapest, ELTE University! Géza Gecse, Budapest, ELTE, Aspektus: – One […]